YAPAY ZEKA NEDİR ?İnsanın düşünme yapısını anlamak ve bunun benzerini ortaya çıkaracak
bilgisayar işlemlerini geliştirmeye
çalışmak olarak tanımlanır. Yani
programlanmış bir bilgisayarın düşünme
girişimidir. Yapay Zeka bilgi edinme,
algılama, görme, düşünme ve karar verme gibi insan zekasına özgü
kapasitelerle donatılmış bilgisayardır.
Her
hangi hesaplanabilir bir fonksiyonun
sinir hücrelerinden oluşan
ağlarla hesaplanabileceği ve
mantıksal "VE" ve
"VEYA" işlemlerinin
gerçekleştirebileceğini gösterildi.(MC Collach)
İnsan
gibi düşünen sistemler yapmak,
Rasyonel
karar verebilen sistemler üretmek
amaçlandı.
1.
İnsan Gibi Düşünen Sistemler :İnsanın nasıl düşündüğü saptanmalıdır. Psikolojik deneylerle yapılır. Elde edilen bilgilerden bir kuram oluşturulur.
Buna göre program üretilir.
2.
İnsan Gibi Davranan Sistemler : Ulaşılmak istenen amaçtır. Turing Testi ile "
sorgulayıcı ile bir terminal arcılığı ile haberleşilir. İnsan mı? Bilgisayar
mı? anlayamazsa testi geçmiştir." anlaşılır.
3.
Rasyonel Düşünen Sistemler :Temeli mantıktır. Çözülmesi istenen sorun
mantıksal bir gösterimle
betimlendikten sonra çıkarım
kurallarını kullanarak çözüm bulmaktır.
4.
Rasyonel Davranan Sistemler : Amaçlarına ulaşmak için inançlarına uygun davranan sistemlere
rasyonel denir. Ajan, algılayan ve
harekette bulunan şeydir. Doğru çıkarımlar yapmak ve bu çıkarımların sonuçlarına göre hareket etmektir.
Yapay Zeka Yaklaşımları : 1.Matematiksel
yaklaşım : Tüme varım, kaos teorisi, parçadan tüme yönelme, beynin
tümü bir problem çözmede olguya katılıyor.
2.Fiziksel
Yaklaşım : Bilginin nerede olduğu tam saptanamamıştır. İnsan
beynindeki hücrelerde depolanan bilgilerin
harekete geçirilmesi.(İrade-i Külliye , İrade-i Cüziye )
3.
Psikolojik Yaklaşım : Gelişme, beyne sahip olanlar çevreleri ile etkileşime
girmeleri, bu sayede yeni şeyler
öğrenerek bunları daha sonra
hatırlayabilmeleri. Öğrenme, bellek, bilgi edinme, deneyimlerden yararlanmayı sağlar.
4.Felsefi
Yaklaşım : Bilgisayar düşünebilir mi? Bunun cevabı üzerinde
durmaktadır.
YAPAY ZEKANIN UYGULAMA ALANLARI 1.
Bilgisayar Bilimlerinde : Yazılım ve
donanım üzerinde odaklaşmıştır. Çünkü Y.Z
uygulamaları için çok güçlü süper
bilgisayarlar üretilmelidir. İlk Aşama : Zeki Bilgisayarlar üretmektir. Optimum
seviyede mantıksal anlam çıkarma işlemi
için tasarlanmalıdır. Nümerik işlem yerine
sembolik işlem kullanılması gerekir. Resimleri tanıyabilmektedir.
2.
Robotik sistemlerde : Mühendislik ve psikoloji robot iği. İnsan gibi
fiziksel kapasitelere sahip, bilgisayar
kontrollü robot üretiminin
gerçekleştirilmesi. Robotlar : Görme, dokunsal algılama, idare etme, beceri,
hüner, hareket kabiliyeti, yol bulma zekası...vb.
Rabatlar: Stutgart Üniversitesinde , monte edilmiş
kol, yük taşıyıcı, stereo kameraya sahip ve grubun sözcüsünden oluşturuluyor.
Konpereson Yeteneğine "kimin hangi görevi hangi
sıra ile yapacağını aralarında
kararlaştırarak " sahip.
Örnek olarak : Robot örümcek tasarımı, 23 motor, 10
cpu, 150 adet algılayıcıdan ibaret. Bu robot yukarı aşağı çıkıyor, refleks
hareketi yapıyor, gerile, avı izle özelliklerine sahip.
3.
Doğal ara birimlerde : İnsanın konuşma dilinde bilgisayarlar ile
robotlarında konuşmaya başlaması. Bizim onları anlayabildiğimiz gibi onlarında
bizi anlayabilmesidir.
- Dil biliminde
- Bilgisayar bilimleri
- Psikoloji
- İnsan dilini anlama,
konuşmayı tanıma
- Bilgisayarlarla
ilişki kurmak için ana dilin kullanılması
Yazılı
ana dilin uygula işlemesi uygulamaları çoktur.
·
Bilgisayarla
tercüme
·
Metin özetlerini
çıkarma
·
Metinlerin
otomatik üretilmesi
·
Dokümanların
hazırlanmasında
Natural speaking : sesi nötr sinyallere çeviriyor, ince ayarları
yapıyor, söylenen bir kelimenin ardından hangi kelimenin geleceğini tahmin
edebiliyor.
4.
Sinirsel Ağlar da : Çeşitli yollarla bir birine bağlı
birimlerden oluşmuş topluluklardır. Nöron Ağları : sinir sisteminin
parçalarından olup ;
·
Biteni taklit
etme
·
İşe yarar ticari
cihazlar yapmakta
·
Beyim işleyişine
ilişkin genel kuramları sınamakta
kullanılır
·
Sınıflama
·
Duyu-veri işleme
·
Çok duyulu makine
Ağların
eğitimi için algoritmalar kullanılır.
Yapay
sinir ağı uygulamaları :Ya bilgisayar üzerinde
yazılım simulatörleri kullanarak ya da özel donanım içeren bilgisayarlarla tasarlanır.
·
İmza kontrolünde
·
Mevduat tahmini
·
İmalat kalite
kontrolü
5.
Bulanık Mantık (Fuzzy Logic ) : Belirsizliklerin anlatımı ve belirsizlikler ile
çalışılabilmesi için kurulmuş katı bir matematik düzenidir. İnsanın yaşadığı
ortam belirsizliklerle doludur. Bulanık mantık micro işlemcileri üretilmeye
başlanmıştır(Japonya da )
Fotoğraf
makinesi, klimalar, çamaşır makineleri, otomatik iletim hatları, civatalama
tekniği ....vb.
6.
Sanal Gerçeklik : Bilgisayar ortamında
oluşturulan bir gerçekliktir.
·
Gözlük, stereo
kulaklık tan oluşan başlık seti
·
Vücut hareketlerini
algılayan özel bir giysi
·
Eldivenler ve çok
sayıda algılayıcı giriş - çıkış cihazına bağlı bir sisitemle
Üç
boyutlu sanal dünyayı görebilir, dokunabilirsin.
·
CAD (ev tasarımı)
·
Tıbbi teşhis,
tedavi, pilot ve astronotların eğitiminde
·
Fobilerin (korkuların)
tedavisinde. (uçağa binme korkusu giderilebilir.)